torsdag 30 juni 2011

En egen kopp

Jag önskar att jag var en sån där som har en egen kopp.

När alla andra tog en av de ordinära muggarna som står i skåpet och som har arbetsplatsens logga på, skulle jag komma där med min alldeles egna kopp. Den skulle vara rendiskad från gårdagens kaffeslurk och se sådär lite knubbigt hantverkad ut. Den kunde ha ett blommotiv och komma från Gotland där jag varit på semester.

Kanske drack jag inte kaffe utan te. Grönt eller rött.

Jag skulle inte ha smulor i tangentbordet eller kaffefläckar på skrivbordet. Mina papper skulle jag förvara i ett mappsystem där varje dokument var kategoriserat så att jag hittade det direkt. Jag skulle aldrig behöva skriva ut samma sak flera gånger och inga stökiga högar skulle ses på mitt bord. De som städar skulle komma åt att torka överallt.

I mitt kontorsfönster skulle det finnas blommor. Jag skulle vattna dem innan jag gick hem på fredagen och vinkla persiennen så att de fick skugga över helgen. Innan semestern skulle jag komma ihåg att be någon annan att se till dem.

På väggen över skrivbordet skulle det finnas en personlig affisch och kanske några bilder på min familj. Vid besöksstolen skulle det stå en liten skål med karameller i blankt papper. Jag skulle bjuda dem som kom förbi för att prata igenom någon viktig fråga. Själv skulle jag inte småäta. Kanske bara ta en bit på fredagen.

Jag skulle kanske arrangera en insamling när en kollega fyllde år och vara den som kom med en bra idé om vad hon skulle tycka om att få som present. Om jag fick besök av en konsult skulle jag komma ihåg att bjuda på kaffe.

Om man ändå hade en egen kopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar